Koninginnedag - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Familie Breejen - WaarBenJij.nu Koninginnedag - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Familie Breejen - WaarBenJij.nu

Koninginnedag

Door: Geesje

Blijf op de hoogte en volg Familie

30 April 2013 | Oeganda, Arua

Ze wandelen als koninginnen voor me, mooi rechtop, met ieder een flinke stapel kleurige Afrikaanse lappen op het hoofd. We hebben juist weer voor een miljoen ingeslagen op de markt. Ugandese shillingen weliswaar, dat gaat hard( toch nog zo’n 330 euro). Er zijn een paar grote bestellingen binnengekomen waarmee we aan de slag gaan als LifeStitches. De keuze is reuze op de lappenmarkt in Arua en zoals altijd kijk ik mijn ogen uit naar alle kleuren en printen. De vrouwen gaan vooral voor aqua blauw en appelgroen met bruin. Blijft steeds afwegen, wat gaat goed op welke markt; de toeristen in Kampala, de export naar het Westen. De verschillende staten in de VS hebben allemaal hun eigen voorkeur. New York gaat voor hip zwart/witte patronen. Voor Europeanen is er geen peil op te trekken. En oranje duurt altijd maar even voor de Nederlanders. Zeg het maar, klant is koning.
Er zijn weer een aantal nieuwe jonge moeders begonnen bij LifeStitches. Ze komen vaak stilletjes binnen en zoeken hun plekje tussen de wat meer ervaren en goed gebekte vrouwen die al langer komen. Maar je ziet hun zelfvertrouwen groeien naarmate ze meer in hun mars lijken te hebben dan ze eerst dachten. Andere vrouwen zijn doorgestroomd naar het terrein van de praktijkschool waar ze een klaslokaal huren en zelfstandiger werken. Deze vrouwen kopen hun eigen stof in, wanneer ze fouten in hun werk maken, dan is dat voor eigen risico. Daartegenover staat dat ze meer geld ontvangen voor hun productie. Een stapje dichterbij naar kleine zelfstandige. Molly, een van de breisters, is pas bevallen van een zoon, zij heeft nog heel wat truien te breien voor ze een breimachine bij elkaar heeft gespaard, alles op zijn tijd. Een aantal babykleertjes die de klusgroep Giessen-Oudekerk afgelopen najaar meebracht zijn naar haar gegaan. Bedankt mannen.
30 April gaan we spelletjes doen met de den Breejen kinderen, koekhappen en meer van dat soort gein. De plaatselijke Oranje Vereniging onder leiding van Aart en juf Femmy heeft besloten om Psalm 72 te zingen tijdens de feestelijkheden. Iedereen een hele mooie dag toegewenst op Koninginnedag!

• 30 April 2013 - 07:39

Mas Petersen:

Lieve allemaal,nog net even gelezen voordat ik in de auto stap naar mijn werk,jullie ook een gezellige dag met elkaar........hartelijke groet Mas

• 30 April 2013 - 08:48

Nannie:

Fijne koninginnedag! A.s. vrijdag hoop ik trouwens voor 3 dagen naar de UK te gaan Geesje..fish and chips in Rye, Beachy Head en de teashop in Alfriston. Zaterdag Londen - samen met neefje Bastiaan - memories..:)

• 30 April 2013 - 12:27

Arco:

Hallo Arua, dank voor de update! Mooi te lezen dat het goed gaat met het werk van de LifeStitches vrouwen. Ik begrijp dat het zo'n beetje een wereldhandel aan het worden is..misschien toch binnenkort de naam aanpassen naar LifeStitches Global International ;-)
    Hartelijke groeten, ook aan de Oranje vereniging!
    Arco

• 30 April 2013 - 21:39

Nelly Lagerwerf:

Hallo fam den Breejen,
    We hopen dat jullie Koninginnedag net zo mooi is verlopen als die van ons in Nederland.
    Geweldig - ontroerend - plechtig. Ook het Koningslied zingen met elkaar.
    groet Nelly

• 01 Mei 2013 - 23:01

Kayumovs:

Ha Gees en fam,
    Ook wij zijn niet in Nl, maar lekker met z'n allen op uitzending gemist alles bekeken hier in Praag en natuurlijk de kinderen een oranje T-shirt en button met Leve de koning!
    Liefs,
    Grietje

• 02 Mei 2013 - 21:58

Liesbeth Heikoop:

Dag allemaal,
    erg leuk om weer wat belevenissen te lezen, ik zie het al voor mij allemaal bepakt en bezakt (zoals we dit hier zeggen) van de markt terug naar huis. Onze koningsdag hebben we op Ouwkerk door gebracht met aubade, geholpen met de catering bij school en in de avond was er een grote helling met steigers gebouwd met planken erop waar je met een leuk voertuig af kon rijden en dan zo snel mogelijk naar de bel die je aan moest tikken, dit gaf veel hilariteit. Er waren mooie auto's voor gemaakt, gebouwd op skelters. Tussendoor TV gekeken naar ons nieuwe koningsechtpaar en de prinsesjes natuurlijk. Het was een bijzonder mooie dag, met veel oranje versieringen.
    Hartelijke groeten, Liesbeth en fam. Heikoop

Familie

Wie •Aart, Geesje, Anne Fleur, Ruben, Jan Lucas en Lisa •Uitzendende organisatie Church Mission Society – Ireland (CMSIreland) •Zendende gemeente Hervormde Gemeente Giessen - Oudekerk en Peursum Wat •Met een christelijke vakopleiding 50 kansarme jongeren per jaar een betere toekomst bieden. Dat is waar we aan mee helpen. •Deze jongeren kunnen vaak geen andere opleiding volgen omdat ze door omstandigheden onvoldoende vooropleiding hebben. Waar •Het stadje Arua, dit ligt in het noordwesten van Oeganda (56.000 inw.), niet ver van Congo en Zuid-Soedan. Wanneer • Van juli 2008 voor een contract periode van 3 jaar, verlengd met een contract van no eens 3 jaar. Waarom •We gaan op uitnodiging van het schoolbestuur dat op zoek was naar een coördinator. Dit bestuur valt onder de verantwoordelijkheid van de Anglicaanse en Katholieke kerk in Arua (Oeganda) en Yei (Zuid-Soedan). •De gaven en ervaring die we gekregen hebben willen we graag gebruiken in dienst van God en onze naaste.

Actief sinds 29 Maart 2008