Al het goede voor het nieuwe jaar - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Familie Breejen - WaarBenJij.nu Al het goede voor het nieuwe jaar - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Familie Breejen - WaarBenJij.nu

Al het goede voor het nieuwe jaar

Door: aart en geesje

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 December 2014 | Oeganda, Arua

Lieve mensen,

2014 is bijna voorbij, mooie tijd om vooruit te kijken en achterom te blikken. Sinds juni zijn we weer op Nederlandse bodem. Op een boot, op het droge, achter ons oude huurhuis aan de Rivierdijk, dicht bij de Merwede. De oude houtkachel die we op 828 hadden staan brandt weer heerlijk in de ark met een nieuwe schoorsteen. Velen van jullie hebben we ondertussen ontmoet en dat zijn de fijne dingen van terugkomen aan deze kant; mensen weer terugzien. Naast het genieten van voedsel wat je weg kunnen zetten zonder het hermetisch af te hoeven sluiten. Geen invasies van vliegen, muggen en mieren. Wel voortdurend andere stromen van zegen; (warm) water en elektriciteit. We missen Arua allemaal op onze eigen manier en op verschillende tijden. Tegelijkertijd zijn we ook blij (weer) ons plekje te vinden in Hardinxveld-Giessendam.

Anne Fleur, Ruben, Jan Lucas en Lisa;Voor de kinderen zijn de verschillen tussen Uganda en Nederland het grootst; ze hebben de meeste tijd van hun leven in Arua gewoond. Herinneringen zijn talloos. En alle dingen die wat minder waren in Arua zijn allang vergeten of worden met een lach en een traan opgehaald. Ze gaan alle vier elke schooldag op hun fiets of step naar de basisschool. Meestal met plezier. De ene keer vinden ze wat meer aansluiting bij klasgenootjes dan de andere keer, je merkt dat veel vriendschappen tussen schoolkinderen al gevormd zijn door de jaren heen. En onze kinderen hebben zelf in Arua door de jaren heen ook al aardig wat vriendjes en vriendinnen zien komen en gaan, het is steeds een hechten en onthechten. Voor Anne Fleur komt er volgend jaar weer een overstap naar het voortgezet onderwijs waarbij iedereen opnieuw begint in de eerste klas. Ruben zit nu in groep 6, Jan Lucas in groep 3 en Lisa is als vierjarige na de zomervakantie begonnen in de eerste groep. Na school is er tijd voor spelen met buurkinderen, klasgenootjes, zwemles, gym en spelen in de griend. Met je fiets ben je zo bij oma en andere familie in het dorp, de bibliotheek of markt.
Aart; Voor mij (Aart) blijkt het vinden van werk in Nederland nog een zoektocht. Als ZZP-er in speur- en ontwikkelingswerk (R&D), onderwijs en houtbewerking ben ik vooralsnog op een scheepswerf aan de slag als inbouwmonteur…onduidelijk welke koers het wordt in t’ nieuwe jaar. De full time baan nu, geeft regelmaat en inkomen waar we dankbaar voor zijn. Het is zowel goed als soms lastig om weer te wennen aan de Nederlandse bedrijfscultuur van bijvoorbeeld alleen iets zeggen als het niet goed is. De soms negatief kritische of ronduit negatieve houding ten opzichte van zendings – ontwikkelingswerk is soms lastig. Dit geeft soms ook in bredere context mij het gevoel van me te moeten verdedigen voor de tijd in Arua. Aan de andere kant is het goed om met vrienden en familie bezig te zijn om de schuur te renoveren zo dat we wat meer ruimte hebben als gezin, hout te verzamelen voor de kachel en we hebben net wat kippen geslacht en om Oeganda niet te vergeten ga ik straks lekker de spiermaag eten. Al met al is het goed om hier te zijn en het wennen zal nog wel wat meer tijd nemen. Ik hoop op wijsheid om het goede van Arua te behouden en het goede hier te hervinden

Via mail en telefoon blijven we wat op de hoogte van de praktijkschool daar en de berichten zijn overwegend positief. Richard, de directeur en zijn collega’s runnen nu zelf de school en werkplaatsen. Ik hoop eind maart 2015 een bezoek te brengen aan de school om te zien hoe het reilt en zeilt met Richard aan het roer. Ook is de school bezig met de aanschaf van een semi-mobiele lintzaag om hout te zagen voor de bouw van kerken en hout voor de timmerwerkplaats van de school.
Geesje; Arua Home Crafts, het project waar mensen kaarten produceren van materiaal wat lokaal voor handen is, gaat gestaag door en biedt inkomsten aan mensen die het hard nodig hebben. Ook LifeStitches , het project voor HIV positieve moeders timmert aan de weg en is inmiddels zelfvoorzienend, voornamelijk door de goede verkoop van hun export producten in de VS. Met skype- en telefoon gesprekken plus mail is er nog veel overleg over en weer. De eerste twee weken van maart hoop ik (Geesje) als bestuurslid het project te bezoeken en waar nodig, aan te sturen. Verder het heeft even geduurd, maar de BIG registratie van mij is erdoor. Inmiddels weer gesolliciteerd en hoop in het nieuwe jaar als kinderverpleegkundige te werken. Zo mogelijk willen we graag thuis en ieder met een deeltijdbaan buitenshuis aan de slag. Verder zullen we nog tot eind volgend jaar wachten voor er plannen voor een nieuw “aardschip” ingediend kunnen worden bij de gemeente. Tot die tijd hopen we gewoon op de huidige ark te wonen. Kom gerust langs, van harte welkom!

Bedankt voor het lezen van dit nieuws nu en door de jaren heen. We wensen ieder op zijn of haar plekje Gods zegen toe voor het nieuwe jaar.

Aart, Geesje, Anne Fleur, Ruben, Jan Lucas en Lisa den Breejen

• 27 December 2014 - 22:35

Marjanne Van Wijngaarden:

Jullie allemaal ook van harte Gods zegen toegewenst voor het nieuwe jaar!

Familie

Wie •Aart, Geesje, Anne Fleur, Ruben, Jan Lucas en Lisa •Uitzendende organisatie Church Mission Society – Ireland (CMSIreland) •Zendende gemeente Hervormde Gemeente Giessen - Oudekerk en Peursum Wat •Met een christelijke vakopleiding 50 kansarme jongeren per jaar een betere toekomst bieden. Dat is waar we aan mee helpen. •Deze jongeren kunnen vaak geen andere opleiding volgen omdat ze door omstandigheden onvoldoende vooropleiding hebben. Waar •Het stadje Arua, dit ligt in het noordwesten van Oeganda (56.000 inw.), niet ver van Congo en Zuid-Soedan. Wanneer • Van juli 2008 voor een contract periode van 3 jaar, verlengd met een contract van no eens 3 jaar. Waarom •We gaan op uitnodiging van het schoolbestuur dat op zoek was naar een coördinator. Dit bestuur valt onder de verantwoordelijkheid van de Anglicaanse en Katholieke kerk in Arua (Oeganda) en Yei (Zuid-Soedan). •De gaven en ervaring die we gekregen hebben willen we graag gebruiken in dienst van God en onze naaste.

Actief sinds 29 Maart 2008