Paas groet 2013 - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Familie Breejen - WaarBenJij.nu Paas groet 2013 - Reisverslag uit Arua, Oeganda van Familie Breejen - WaarBenJij.nu

Paas groet 2013

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 Maart 2013 | Oeganda, Arua

Het ziet er weer wat groener uit na buien de afgelopen nachten. Het voelt frisser aan na wekenlang heet en stoffig weer. Ook al heb je hier geen winter en voorjaar, het is heerlijk om de natuur hier ook weer op te zien bloeien te zien nu we op weg zijn naar Pasen. Gisteren, palm zondag, hebben we met onze palmtakken gezwaaid in de kerk. Iets wat vooral Ruben en Jan Lucas geweldig vinden, je kan je buurman een paar rijen verderop nog in de nek prikken met de puntige bladeren. Gedurende de dienst roept de voorganger verschillende keren; “Hosanna” en de gemeente roept dan terug; “Hosanna!” en zwaait met de palmtakken. Beschamend, net zoals dat 2000 jaar ging; het ene moment roepen we “Hosanna” en een week later roepen we;”Kruisig Hem”.
Femmy, 22 lentes jong, is nu bij ons in Arua om te helpen bij de Nederlandse lessen op de thuisschool. Over “fris” gesproken, al die zaken die wij inmiddels als normaal beschouwen, worden door haar voor de eerste keer beleefd, net zoals dat voor ons het geval was 5 jaar geleden. Het brengt herinneringen terug aan onze eerste tijd hier, aan wat wij toen hier vonden. En nu we denken over terug komen in 2014 brengt dat een heleboel gemengde gevoelens. We willen nog van alles doen, moeten vooral denken aan overdragen en loslaten, uitkijken naar anderen die het overnemen. Dit terwijl we er nog middenin zitten,de projecten groeien,ontwikkelen en de uitdagingen altijd blijven.
De cursussen voor metselaars, timmerlieden en automonteurs zitten weer vol dit jaar. Het schoolterrein gonst van activiteiten. Grotere contracten voor school meubilair en regenwateropslagtanks komen binnen. De commerciële kant van de school breidt uit. Personeel, studenten en machines doen hun werk. De school werkt aan een betere organisatie, sneller werk en meer klantgerichtheid. Genoeg uitdagingen.
LifeStitches, het werk met HIV positieve moeders, groeit ook in de regio. Meer en meer vrouwen krijgen de kans om een nieuwe vaardigheid aan te leren om zo zichzelf en hun families beter te kunnen onderhouden. Lokale mensen worden getraind om de dagelijkse leiding van de workshops op zich te nemen.
Er blijft altijd genoeg te doen en we weten ons op onze plek hier. Veel mensen vragen of we er geen jaren bij aan plakken en dat voelt goed, echter geen goede reden om te blijven. We denken dat het de juiste tijd is om terug te keren naar Nederland voor scholing van de kinderen. We vertrouwen erop dat anderen het werk hier weer overnemen.
Nu in de week voor Pasen willen we ons vooral richten op Gods reddingsplan voor de Kerk. Te midden van alles dagelijkse beslommeringen concentreren we ons op Christus, Zijn liefde en genade voor ons die vrede geeft in wat voor omstandigheden we ook leven. Goede Paasdagen!
Aart, Geesje, Anne Fleur, Ruben, Jan Lucas and Lisa den Breejen

• 29 Maart 2013 - 18:53

Fam. Hooikammer:

hallo allemaal,
    Wat een geweldig verhaal wat jullie scrijven! Wij staan nu op het punt naar de kerk te gaan. t'zal wel iets rustigen er aan toe gaan als daar bij jullie maar we gedenken allemaal het zelfde en dat is het belangrijkste! gezegende paasdagen! en de hartelijke groeten van ons allemaal

• 29 Maart 2013 - 20:09

Koert En Linda:

Hoi daar,

het doet ons deugd te horen hoe het jullie vergaat en ook vooral de zegen die jullie ervaren, hoewel dat niet eens zo expliciet geschreven wordt zien we tussen de regels heel veel zegen op de plaats waar jullie gesteld zijn.

succes met jullie opdracht verder en tot later,

Koert, Linda , Joram, Menthe en Imke.

• 29 Maart 2013 - 22:21

Marjanne Van Wijngaarden:

Mooi om te lezen. Van harte Gods zegen toegewenst voor het Paasfeest en voor alle dagen daarna. En een hartelijke groet van Marjanne v.W.

• 02 April 2013 - 08:53

Nico En Marja:

Prachtig voor Ruben en Jan Lucas om zo bezig te zijn met de palmtakken, laat ze er lekker van genieten, in Nederland zijn we wat dat betreft iets ingetogener.
    Fijn dat de lente zo z´n intrede doet, in Nld wachten we daar nog op. Een boer weet zich wat dat betreft nadrukkelijk afhankelijk van Zijn Schepper. Mooi om te lezen dat jullie vrucht mogen zien op jullie werk. Gods zegen gewenst in de komende tijd,
    hart.groeten, Nico en Marja

• 02 April 2013 - 16:06

Roelienke Buitenweg:

Overdragen, loslaten en afscheid nemen...2014 lijkt mij nog zo ver weg! Ik wens jullie veel fijngevoeligheid en Gods wijsheid toe in het ontdekken van de mensen voor de taken die zij over mogen gaan nemen. En ook voor jullie kinderen; voor hen zal de overgang misschien nog groter zijn dan voor jullie. God laat niet los wat Zijn hand begon!
    Groeten,
    Roelienke

Familie

Wie •Aart, Geesje, Anne Fleur, Ruben, Jan Lucas en Lisa •Uitzendende organisatie Church Mission Society – Ireland (CMSIreland) •Zendende gemeente Hervormde Gemeente Giessen - Oudekerk en Peursum Wat •Met een christelijke vakopleiding 50 kansarme jongeren per jaar een betere toekomst bieden. Dat is waar we aan mee helpen. •Deze jongeren kunnen vaak geen andere opleiding volgen omdat ze door omstandigheden onvoldoende vooropleiding hebben. Waar •Het stadje Arua, dit ligt in het noordwesten van Oeganda (56.000 inw.), niet ver van Congo en Zuid-Soedan. Wanneer • Van juli 2008 voor een contract periode van 3 jaar, verlengd met een contract van no eens 3 jaar. Waarom •We gaan op uitnodiging van het schoolbestuur dat op zoek was naar een coördinator. Dit bestuur valt onder de verantwoordelijkheid van de Anglicaanse en Katholieke kerk in Arua (Oeganda) en Yei (Zuid-Soedan). •De gaven en ervaring die we gekregen hebben willen we graag gebruiken in dienst van God en onze naaste.

Actief sinds 29 Maart 2008